Kongres žen: Vedení českých médií skoro výhradně tvoří muži

Placeholder

Kongres žen: Vedení českých médií skoro výhradně tvoří muži

20. 6. 2015

O obsahu vysílání, deníků, zpravodajských webů a týdeníků v Česku rozhodují hlavně muži. Ve vedení médií ženám připadá jen devět procent míst. Mezi čtyřmi desítkami novinářů, kteří mají vliv na obsah šesti největších deníků, jsou jen tři ženy. Ukázala to analýza neziskové organizace Ústav nezávislé žurnalistiky, kterou v Praze na kongresu žen zveřejnily pořadatelky.

 

Kongres žen se koná v ČR podruhé. Přihlásilo se na něj 1100 účastníků a účastnic. Hlavním tématem je obraz žen a jejich postavení v médiích. Podle pořadatelek i hostů akce se v médiích k důležitým otázkám vyjadřují většinou muži, ženy komentují obvykle jen zdraví, sociální věci či rodinu. Objevují se tak v roli matek, obětí či svědkyň. Mívají podřadnější úlohy, jsou pasivní, mají nižší profesní zařazení a bývají spíš jen odbornicemi na domácnost.

„Žijeme ve společnosti, kde je normální nezvat do diskusí o celospolečenských tématech ženy, kde moderátorky vypadají jako panenky, kde rozhodují o obsahu téměř výhradně muži, kde polonahé ženské tělo můžeme použít k prodeji čehokoliv,“ uvedla předsedkyně organizačního výboru kongresu Marcela Linková. Podle ní se téma rovnosti žen a mužů často bagatelizuje.

Výsledkem kongresu se stalo desatero, které by mělo pomoci situaci změnit. První je požadavek na používání mužských a ženských rodů - nejen studenti či učitelé, ale také studentky a učitelky.