Pozvánka od Otevřené společnosti na barcamp O Svobode & strachu

Invitations

Pozvánka od Otevřené společnosti na barcamp O Svobode & strachu

22. 9. 2015

Podpantoflák, chlapecký pseudohrdina, eurohujer, kolaborant, sociální inženýr, atd. - to jsou všechno označení, která můžeme zahlédnout v českých médiích a textech v souvislosti s muži pro-feministy. Své o tom ví například Vladimír Špidla, který svého času byl jednak eurokomisař a zároveň měl na starosti agendu rovných příležitostí. Sami sebe naopak autoři těchto pejorativních výroků prezentují jako autentické muže a s mužstvím spojují především odvahu, odpovědnost nebo rytířství. A další paradox, slovo politik se téměř rovná nadávce, tak nízkou úroveň má politika v očích veřejnosti. Zároveň je evidentní, jak moc je česká politika mužskou záležitostí. Vedeme vzrušené kritické debaty o mužství? Nevedeme, naopak, je to stále ještě feminismus, co má cejch sprostého slova. Proč lidé, kteří zdůrazňují význam svobody slova, mají strach vystavit naše představy o mužství otevřené debatě? 

V roce 1999 se LN ptali v anketě významných českých mužů, jak se jim bude žít s emancipovanou ženou v další tisíciletí. Většina odpovídala, že to nějak budou muset zvládnout, že nadšení z toho ale nejsou. Jediný Erazim Kohák poukázal na nesmyslnost otázky, řekl že neví, co to je emancipovaná žena, že tady máme mít rovné občany/ky a nikdo se neptá, jak se žije s emancipovaným mužem. A zeptal se jinak, jestli jsou naše představy o mužství slučitelné s demokratickými principy, když jsou podobné otázky relevantní? Otočil tedy perspektivu od krize mužství ke kritické reflexi mužství a posvítil tak do temného kouta. Cílem diskuse je tento doposud ne moc osvětlený prostor prozkoumat. 

Nejde o klasickou konferenci, ale o neformální diskusní akci. Jednotliví řečníci/ce mají prostor cca. 5 minut (úplně max. 10 minut.) Bude k dispozici projektor, je možné využít, ale není to nutné. Myslím, že je důležité, aby mezi diskutujícími byli muži i ženy, ideálně informovaní/né a kultivovaní/né muži a ženy, proto se na vás obracím. Máte-li čas a chuť přijít, dejte mi prosím vědět.

Díky a těšíme se na viděnou

PS: Paralelně s tímto blokem poběží diskuse na téma: Sexistická reklama: na hranici humoru a diskriminace.